עם שחסר לו מולדת לא יכול לשרוד בפזורה - ראיון עם פרת צ'ימוכה

פרת צ'ימוכה

ראיון זה נערך על ידי שירות העיתונות של תנועת צ'רקסיה. הראיון נכתב בשפה הטורקית. אנו מביאים בפניכם תרגום הראיון בשפה העברית.

- פרת, אתה יכול להציג את עצמך?

- שמי פרת צ'ימוכה, אני מהכפר סלמנייה שבאזור הגולן בסוריה. נולדתי וגדלתי בדמשק. עזבתי את סוריה בגלל המלחמה בשנת 2013, הגענו לטורקיה עם משפחתי. בשנת 2015 התחלתי ללמוד הנדסת מכונות באוניברסיטת צ'וקורובה,  וסיימתי בשנת 2021.

- כשפרצה המלחמה בסוריה, כמה צ'רקסים סורים ניסו ללכת ישירות למולדת האם, ומדוע הגעת לטורקיה?

- המטרה שלנו הייתה רק לצאת מסוריה. מכיוון ולבנון קרובה אלינו נסענו לשם תחילה ונשארנו שם שבוע. באותו זמן המתננו לאחת מהספינות שמפליגות לטורקיה, ולבסוף עלינו על אחת מהן והפלגנו לעיר מרסין בטורקיה.

- כשגרת בסוריה מה ידעת על צ'רקסיה, מאיפה באנו, שורשינו ומולדתנו?

- כמובן ידענו! סבי היה נוסע למולדת כל הזמן וגם חבריו מהמולדת היו מגיעים אלינו.  כשהיינו ילדים הוא נהג לספר לנו על המולדת, ואנחנו שמחנו לשמוע אותו ורצינו ללכת לראות את המולדת.

- האם היית פעם במולדת? מה ראית שם? האם תרצה לגור שם?

- כן, הייתי במולדת פעמיים. כל פעם הייתי נרגש מאוד להיות שם. גרתי ביותר ממקום אחד. המולדת היה המקום היחידי שבו לא הרגשתי מנוכר או זר. אז במולדת הייתי מאושר, מאוד רוצה לחיות שם.

- אם אתה חושב שאתה יכול לחיות שם, מדוע שלא תלך?

- נכון לעכשיו, ישנם מספר גורמים המחברים אותי לטורקיה, בית ספר, עבודה וכו '. אבל התוכנית לטווח הקרוב שלי היא לחזור למולדת.

- ישנם צ'רקסים סורים רבים שחזרו הביתה למולדת. האם אתם מנהלים איתם שיחה? על מה הם מדברים שם?

- במולדת יש לי קרובי משפחה וחברים קרובים, אנחנו בקשר מתמיד איתם. כמובן שכמו בכל מקום, חלקם מתקשים להתפרנס, אך חלקם מסתדרים טוב ומרוצים. כך שהדברים שהם אומרים בנושא זה משתנים מאדם לאדם.

- האם אתה יכול להשוות בין הצ'רקסים בסוריה לאלה שבטורקיה?

- יש להם קווי דמיון רבים. החתונות והלוויות שלהם זהים. לא הבחנתי בהבדל גדול.

- איך אתה רואה את עתידו של העם הצ'רקסי? מה יקרה לנו?

אני חושב שעתידנו תלוי במולדתנו צ'רקסיה. עם שחסר לו מולדת לא יכול לשרוד בפזורה. אם נרצה להתקיים, נעבוד כך שמולדתנו יתקיים, נעבוד כך שצ'רקסיה תהיה קיימת. אם אנו עובדים ושואפים לכיוון זה, עתיד טוב מחכה לנו.

תודה לך פרת. אנו מאחלים לך הצלחה בחייך.

infocherkessia.com


Comments